lördag 18 februari 2012

Textiltryck i soffan

När sonen började prata tänkte jag att jag ville komma ihåg alla roligheter som passerade gomseglet på honom. Ett kul sätt vore att få in det i inredningen, tänkte jag så man har det med sig i vardagen och kan titta på och minnas när man vill. Fasligt festligt.



Jag köpte således kuddfodral på IKEA som jag helt sonika sydde fast bomullstyg jag gjort textiltryck på. Enkelt och bra.


Jag valde vit och svart textilfärg och skrev sonens version i svart och svenska akademiens ordboks i vitt. Tyget tvättades innan textiltrycket och ströks på baksidan efteråt innan det syddes fast på kuddfodralet.


Med så knepiga och ibland direkt omöjliga hittepåord kände jag att det var lämpligt med en diskret översättning så man en gång skulle slippa sitta där som dubbelarbetande småbarnsfarmor (för att få ihop till pensionen) med sviktande minne och säga att:
"Näää, tinntaamp...det vet jag inte vad det är. Det har jag aldrig hört talas om!".


Nu kan jag istället säga:
"Jajaja du lät inte riktigt klok när du skulle börja prata! Päpubbe för jordgubbe, jääkett för vindkraftverk och dunglassen för gungplats (egen omskrivning för lekplats med gungor som tog mig ett halvt dygn att förstå. Jag tror t o m att jag gick ner ett par kilo av all enerig jag lade ner på att vilja begripa sonens ihärdiga försök att göra sig förstådd).

Nu ser vi dagligen hans tidiga tal och bygger eldstäder eller biltvättar med "citatkuddarna" i soffan om kvällarna.

1 kommentar: