måndag 9 juli 2012

Del 2, Kalmar Skälby 4H-gård

Mitt i Kalmar (nåja) ligger en stor lekplats i direkt anslutning till Skälby 4H-gård. Dit åkte vi för att leka, fika och klappa djuren när vi ändå var på besök hos barnens "Trekantiga" moster och morbror.



Lekplatsen har allt och ligger dessutom mitt på en gröning med massor av fruktträd under vilka svettiga föräldrar kan sitta på sina picknickfiltar och vifta bort flugor från ansiktet medan barnen går bananas på alla lekdon. Rutschkanor, klätternät, cykelkaruseller, gungor, studsmatta och en liten indianby att bara sätta tänderna i.



Men det fick vänta tills vi hade fikat moster Camillas utsökta hembakade rabarber- och jordgubbsrutor. Försvinnande goda. På gränsen till det onödiga. Sonen blev ursinnig när jag försökte nalla en extra bit från hans kaka.


Den lilla dottern sov bort all lektid men kvicknade till när det var dags att jaga djuren.


 Sonen var spindeln i nätet. Just denna lekattraktionen kändes ur föräldraperspektiv enbart livsfarlig. Så sonen älskade den såklart.


En rejäl hoppstund inkrävdes av den studsmattetokige sonen.



I en glasspaus lämnade vi sen lekandet för att titta på gäss, höns, minigrisar, getter, marsvin och hästar. Sonen och jag gick dessutom in till ett par sköldpaddor men fick brått ut när en förbipasserande farmor högt påpekade att "Alla reptiler är salmonellabärare och skulle man tvunget klappa dem måste händerna tvättas pronto efteråt!". Det hade hon minsann lärt sig när hon jobbade i zoobutik. Jag tyckte att det vore fint att slippa salmonella och bar iväg med klåfingriga sonen under armen för att gno över honom lite med en våtservett.


LEKDEJT


VÄNNINANS TVÅ SÖTA BARN

Jag har en vän som jag känt sedan födseln. Kan man nästan säga. När min mamma åkte hem från BB med mig kom hennes mamma in och tog över sängen för att föda henne. I princip. Sedan återförenades vi på dagis och fast vi separerades när vi skulle börja skolan har vi hållt mer eller mindre ihärdig kontakt sedan dess. Nu bor hon i Kalmar med sin familj så när vi ändå skulle vara där några dagar skickade jag en dejtförfrågan. Och hon nappade. Så himla kul. Vi körde till Skälby för att barnen skulle kunna löpa fritt, vi skulle kunna prata och på det en fika.


Vännerna hade med sig fika och söta M delade ut muggar i glada färger. "Vem vill ha den rosa - JAG!!". Jag ropade snabbt in den gröna och tänkte att här gäller det att haka på i det snabba tempot annars blir man kanske utan dricka ;o). 
Våra söner är lika gamla och nu när de börjar bli större hoppas vi på många fler lekdejter så de kan lära känna varandra. Det enda vi har emot oss är avståndet.


När vännerna åkt hem gick vi, ledda av sonen, in i indianbyn. Där fanns en stor totempåle, en sten med klätterhandtag på, några mysiga träkojor, en rephängmatta, en labyrint och en massa annat skoj.


En bit in på marken stor en stor tratt som man kunde prata/lyssna i. Sonen var inte helt säker på om det var moster Camilla, jultomten eller ett monster som ställde en massa märkliga frågor så han fick luta sig långt in för att höra efter.


  I labyrinten sprang han flera varv och blev så exalterad att han började fuska och hoppa över stenarna. Vid något tillfälle blev han även tvungen att sätta sig ner då grävmaskinen plötsligt ville prova att gräva lite grus.



Kojor och hängmattor provades till belåtenhet. Till och med grävmaskinen var nöjd sedan den fått prova att gräva ett par tag i spånet på marken.


Innan regnet kom hann vi med en liten dubbelritt på liggande trähästen. Sonen hade varit framme och bekantat sig med den så han visste att den förmodligen var ofarlig. Orädda dottern höll sig i manen och sonen i grävmaskinen.
Efter många lektimmar orkade de inte ens protestera när hemfärd annonserades utan lät sig lugnt knäppas fast i bilen för att åka hem och hålla kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar