onsdag 16 maj 2012

Finfrämmat i vardagsrummet?

Emellanåt får jag ett planeringsryck och skriver önskelistor till alla våra rum för glatta livet. Ikväll har jag funderat lite grann på en snygg fåtölj till vardagsrummet. Och det finns ju inte så få att välja mellan. Jag tror vi behöver flytta eller bygga ut. Tänk att grannarna i Finland och Danmark är så flinka på tillverka snyggsäten. Jag föreslog Eero Aarnios Åskboll sedan jag dels läst en artikel om honom för ett par veckor sen och igår köpt en tidning där en kvinna som hade den hemma hävdade att den, förutom sin estetiska charm, även är bekväm. Vad är oddsen? Men då skulle sambon genast trilskas och tycka att Eyeball chairen är snyggare. Och ptja, jag skulle väl stå ut med en sån med.

Eyeball chair
EYEBALL CHAIR

ÅSKBOLLEN

Och danske Arne Jacobsen är inte dum han heller. Både Ägget och Svanen har jag sneglat på så länge så ögonen är på väg att kasa ur led. Dyra som pocker visserligen men jag varnade tidigt sambon att jag inte precis är billig i drift och han valde ändå att hoppa på det tåget så det är bara att kavla upp ärmarna och slita på bruket säger jag.

ÄGGET

SVANEN

Barcelonastolen är bara så där vanligt klassiskt snygg och passar nog lite var stans och överallt. Vårt vardagsrum skulle inte vara något undantag.

BARCELONA CHAIR

Eller varför inte en riktigt cool gungstol började jag tänka efter en stund. Jag som alltid velat ha en gungstol. I stingrockan hade jag kunnat sitta hela dagarna och äta choklad och minnas Steve Irwin och tänka: "Danger, danger, danger...".
Eller Eames tjusiga gungstol som jag vägrar tro annat än att den är vansinnigt bekväm trots den ostoppade plastsitsen.

STING RAY ROCKING CHAIR

EAMES' ROCKING CHAIR

Men sambon ska såklart ha invändningar igen och kan inte tänka sig själv i något mindre än en majestätisk loungefåtölj. Pompa och ståt till sin cognac med cigarr vill han ha. Som om jag föreställt mig en fåtölj för hans njutnings skull.

WING LOUNGE CHAIR

EAMES' LOUNGE CHAIR

När vi till slut pratat färdigt om saken och tagit en del väsentligheter i beaktning som att vi har två små barn av den typen som antaglien helst av allt målar med vattenfast tusch på en designermöbel så återstår endast blocket.se som alternativ att hitta nåt lagom tjusigt som passar en småbarnsfamilj med skaparglädje.
Case closed!
 
 
BARNANPASSAD FÅTÖLJ






BILDER: TEXTALK.SE, HUS & HEM, NORDIC MÖBLER, GWM.SE, DESIGNER FURNITURE, DESIGNFAVORITER, 3 D FURNITURE, LYX.COM, SVARTA TASSAR I VIT SOFFA.

3 kommentarer:

  1. Haha, ja fåtöljer i den där prisklassen är ju inte riktigt barnanpassade. Men fanstastiskt snygga! Jag drömmer om att ha två Jetsson i ena änden av vardagsrummet... Drömma kan man ju alltid göra!
    Trevlig helg!
    Sandra

    SvaraRadera
  2. Verkligen kul läsning ! Sitter ofta med såna planer:) sen kommer verkligheten i kapp :) grattis till din award hos house nr 11 , kul att hitta till dig:) kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir det sällan som man tänker sig ;o) Tack jag såg precis att jag fått en award, mycket roligt och väldans snällt av Jenny på 11:an. Jag ska kontakta henne så fort jag slutat slita hårtussar från mitt huvud för att jag inte lyckas ladda upp några bilder. Välkommen hit! Jag ska genast hälsa på dig! Kram Katarina

      Radera