torsdag 22 mars 2012

Operation brickbord

Så fort jag börjar prata inredning här hemma vänder sambon öronen ut-och-in, mumlar nåt enstaka "Mmmmm..." och går antingen på toaletten eller ut i förrådet. Som det oerhört lättkränkta folkslag vi är blir såklart även jag en smula kränkt och ganska sur. När jag sedan ställer honom mot väggen erkänner han utan omsvep att han inte är ett skit intresserad av inredningsdravvel, som han ser det. Först förstår jag inte alls vad han menar men sen tänker jag att det är nog som när han pratar sitt snickarsnack med balkmått och spikstorlek och sånt som jag känner precis likadant inför. Dessutom har jag funderat på att dettta kan ge mig viss fördel när det gäller att få som jag vill.

Jag har t ex tänkt på brickbord i flera år nu. Det finns jättemånga fina och gud så praktiskt det måste vara föreställer jag mig. Man kan flytta runt det, förutsett att ingen har lagt två veckors reklamhög på det, eller slänga ut ett gäng fina ljusstakar på det som kan lysa upp tillvaron på kvällen. För att inte tala om en flarra rödtjut att njuta av medan sambon masserar mina fötter (det har inte hänt än men det kommer väl med brickbordet tänker jag).
Hur som helst tänker jag kuppa hem ett vid lämpligt tillfälle. Inte för att jag vet var det ska få plats men sånt måste man ju kunna lösa när man väl står där så att säga?

I brickbordsdjungeln måste man välja underrede, bestämma sig för om man vill ha en eller två våningar och om man vill ha ett runt eller kanske ett rektangulärt med en avlastande tidningshylla på bekvämt avstånd (för vem vill ha kaffefläckar i sitt glossiga magasin?).
Jag gillar dessa:


BILD: DESIGNMAKLARNA.SE

Klicka för att stänga bilden
BILD: BRICKBORDET BAILEY, DAVID DESIGN

Minnie May Paper brickbord - vit - Maze
BILD: BRICKBORD MINNIE MAY, MAZE. DESIGNONLINE.SE


BILD: FÄRG OCH FORM


BILD: BRICKBORD SUNDAY NOON, SVENSKT TENN

Och som om inte allt vore nog har jag redan planerat att köpa nån extra bricka till så man kan variera sig litta. Det får man såklart vara extra noga att ligga lågt med men hur snyggt är det inte med en vitprickig, en rejäl cerise färgklick med ett outtalbart namn eller en med ett helt hönshus på? Bättre tio fåglar på en bricka än en i handen eller hur man nu brukar säga.

Fokus rund bricka - svart - Marimekko
BILD: BRICKA FOKUS, MARIMEKKO

Siirtolapuutarha rund bricka - röd - Marimekko
BILD: SIIRTOLAPUURARHA, MARIMEKKO

Bricka Baronessa 65cm blå/hallon
BILD: BRICKA BARONESSA, MAIRO

 BILD: BRICKA FIA MED KNUFF AV BENGT & LOTTA, GRANTRUM.SE

Bricka Rund Gröna Fåglar
BILD: BRICKA GRÖNA FÅGLAR, SVENSKT TENN

Åh jisses Amalia så tjusigt det kommer bli i en hörna av hemmet. Det framgår ju med all önskvärd tydlighet när man betraktar dessa fina bilder.

BILD: INREDNINGETC.SE


BILD: INREDNINGETC.SE
Nu återstår bara att klura lite på när själva stöten ska sättas in.

4 kommentarer:

  1. Så mycket fina bord du bjuder på här. Man blir alldeles vimmmelkantig. Vill också ha! MEN har en make som inte är mottaglig för sådant resonemang....

    Tack för fina hälsningen hos mig! :) Du undrade över koppen i headern. Det är en gammal hederlig zebra-kopp från Gefle/Uppsala Ekeby. Min är gammal som gatan, men jag undrar om de inte också nytillverkas....tror det :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det ska jag kolla upp! Jag tycker den är jättefin! Angående maken verkar du vara i samma sits som jag. Och jag tänker att ett överraskningsmoment vid införskaffandet inte är att förakta ;)

      Radera
  2. Underbar inspiration! Jag har ett favoritbord! Vilket vill du ha? Den svartvita brickan ifrån Marimekko...WOW. Den vill jag ha! Morsdag kanske!
    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill ha ett färg & formunderrede och alltså kunna håva in två brickor! Marimekkos prickiga är verkligen supersnyggt och så gillar jag Josef Franks gröna fåglar lika mycket. Och för att kunna matcha lite enkelt bör man antagligen även ha ett enfärgat...eller två. Och ja, barnen borde verkligen börja önska sig lite morsdagspengar i julklapp! ;)

      Radera