tisdag 27 mars 2012

Semilampa

Jag vet sen förr att vid den här tiden på året är det slutspel i ishockey. Det märks ute bland folk, man ser mindre nuna och mer ansiktsbehåring. Och för någon dag sedan skrev en av blaskorna att nu är det minsann dags för "semifest". Jag förstår inte hur utdraget och plågsamt man kan göra ett slutspel så jag tänker mig en helt annan semifest. Den här:
BILD: URBANLIVING.SE

DESIGNAD AV CLAUS BONDERUP OCH THORSTEN THORUP

Lampan Semi från 1968. Jag snubblade över den på internätet för ett tag sedan och tyckte den var så vansinnigt snygg i all sin enkelhet. Jag kan såklart inte för mitt liv komma ihåg var jag läste om den och hade faktiskt glömt den när jag råkade hamna i blogg där en tjej köpt en på loppis för en femtiolapp och undrade om någon visste vad det var för en lampa. Jag är rätt säker på att ett par kugghjul slets blanka när jag lyckades värka fram att den heter Semi. En enkel geometrisk form, två kvartscirklar som tillsammans blir en delad halvcirkel. Och jag är på inget sätt säker men jag tror att den såldes på IKEA. Äkta vara känns igen på att det inte är minsta krusidull vid övergången från lampa till sladd. Och hittar man en för femtio kronor igen ska man slå till utan att tveka. 2000 kr vill förståsigpåarna ha. En sån eller två hade varit fint över köksbordet hos oss. Tillsammans med minst tio andra snygga lampor. Jag kan vara den velpelligaste jag känner.

2 kommentarer:

  1. :) Åh, en sådan vill jag ha!! Måste ner i syrummet och kolla igenom min ikeakatalog samling och se om jag kan hitta den där...
    Trevlig kväll!
    // Sandra

    SvaraRadera
  2. Eller hur? Jag hoppas du har en gedigen samling kataloger för det var nog ett tag sen. Lycka till!
    Kram Katarina

    SvaraRadera