måndag 26 mars 2012

Grönt är skönt

Gud vad roligt! En utmaning. Och jag som älskar utmaningar. Åtminstone när jag reder ut dem. Via bloggen Pastill hittade jag till Sveas blogg där man man är mitt uppe i en fem veckors färgutmaning. Tyvärr har jag missat den röda och gula veckan men jag tänker minsann dundra rakt in i den gröna och gå på grön skattjakt här hemma. Med två barn finns det en massa färg i hushållet och sonen har ett grönmålat rum så där blev jag stående en bra stund.
Jag har alltid gillat grönt och förutom plana barnbackar i fjällen, julgranar och avundsjuka är det här mitt gröna bidrag:


Trots att sonen befann sig i ett ytterst privat ögonblick kunde han inte låta bli att kommentera: "Gnnnn...åh! Sooopbiiilen!! Gnnnjjhhh....". Han älskar att se sina saker på bild. Sopbilen fick han i födelsedagspresent för en vecka sen av sina fina kusiner.


Färgglada fåglar på bordstabletter från IKEA. Den gröna är inte tokig alls.


Väggpusslet Musse som stammar från yngre järnåldern när sambon var barn. Men det håller än och roar både små och stora barn av idag. Jag tycker det är superfint och gillar inte alls att lillasyster försöker äta upp det så fort hon kommer åt.


En tavla på sonens rum. Han kan rätt många siffror och vad gäller färg chansar han alltid på blå men bokstäver har vi inte pratat så mycket om. Så jag köpte en liten bokstavstavla och tänkte att han kan gott börja med på konsonanterna. På franska.


Det gamla kassaskrinet är också sedan sambons long lost unga år. Nu står det på sonens rum och innehåller hans skatter. Det mest fantastiska är väl ändå att nyckeln fortfarande finns kvar. Det hade den aldrig varit om jag haft skrinet som liten.


Min tygsax som man bara får klippa tyg med och absolut aldrig någonsin papper. Jag är skolad av min mor som hade en del jobb med att få sina barn att förstå principen att saxen blir slö och oduglig annars.


Sonens spygrönmålade vägg. Från hyllan hänger en dagisskapelse, en luftballong i papier maché. Grön ballong och laminerad son i avklippt mjölkpaket. Himmelens söt.


Hemmasytt flaggspel till sonrummet som pryder sängen.


En av förra årets top-of-the-linepresenter till sonen. Han levde nästan för den ett tag förra sommaren och älskar den fortfarande högt. Vid ett tillfälle tog han t o m strid för att få grilla i den på riktigt. Med riktig kol, riktig tänkdvätska och riktig eld. Han fick avslag på sin begäran.


Och det bästa av allt. Gröngölingarna.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad skoj att du hittat till mig och att du vill vara med på färgutmaningen! :) Vad mycket fint grönt och precis som hos oss fina gröna barn! Ser nästan ut som mina busar, Liten blir 1 på fredag och Stor är 2.4 år...
    Välkommen och finfin måndag på dig!!
    // Sandra

    SvaraRadera