måndag 23 april 2012

Stjälpsamma barn



Det är underbaaart när barnen vill hjälpa till. Eller när de tar saken i egna händer och plötsligt bara hjälper. Eller på vuxenspråk - stjälper. Idag har jag fått stjälp av båda två. Den lilla donnan, som på bilderna ser så där härligt oskyldig ut som man påstår att barn är, hon slog på stora trumman redan kl 01:00 natten som gick och gjorde så vi var uppe i två och en halv timme bara hon och jag. Vi åt kycklingpaj och päron och tittade på kanal 5 som kanske inte precis sände barnprogram vid mitt i natten men det sket jag i. Jag var trött och lite sur för att jag inte fick sova. När hon sen somnat om på min blodtillförselstrypta högerarm sov hon såklart tills jag var tvungen att väcka henne kl 8:30 för att jäkta iväg till dagis.

Och som om inte allt vore nog verkar hon vara lika bra som sin storebror på att "fixa lite" med datorinställningar. Innan vi lade oss för att sova bort så mycket som möjligt av dagen i nån sorts återhämtningsförsök knappade hon storleende lite med alla fingrar på tangentbordet och vips så är hela bilden så liten så man får sitta med kikare för att överhuvud taget kunna utläsa någonting. Trist läge när man är så oteknisk som bloggmamma att man inte ens kan fixa tillbaka ordning och reda.

Och storebror då? Han är såklart inte ett dugg sämre. Bara idag har han slarvat bort sin nyaste grävmaskin på dagis, åkt barfota hem i vagnen och danskskallat sin syster. Och när jag lätt stressad flängde runt med dammsugaren samtidigt som jag skulle diska upp efter maten och hålla koll på bråkande barn kom jag på att jag dessutom behövde putsa fönstren eftersom vi får finbesök imorgon. Barnens moster Camilla slösar tacksamt nog bort ett par värdefulla semesterdagar på oss. Jag vet egentligen inte varför jag då prioriterar fönstren och inte spisen. Hursomhelst så när fönstertvättararsenalen kom fram avbröt sonen alla bråk med sin syster och hämtade sig en tvättsvamp (som han tydligen vet var vi förvarar) för att hjälpa till. Och det gjorde hen. Han blaskade fönster med sån iver att jag nu misstänker att vi behöver byta syllarna i morgon bitti...

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt med hjälpsamma barn! Hihihi!
    Ha en fin vecka!
    Kram Jenny

    SvaraRadera