fredag 27 april 2012

Mitt-i-veckan-helg

Vilken härlig mitt-i-veckan-helg vi precis har haft. Min snälla syster bestämde sig för att "semestra" hos oss ett par dagar och gjorde vår vardag till helg och fest. Eller nåja, hon har inte precis haft närkontakt med spisen men hon har sett till så vi kommit ut på äventyr och tvingat mig att stajla mitt allra värsta i köket. Vi har picknickat, träffat kusin Sofie, bakat världens kanske godaste päronpaj, gått på Alfons-Åberg-fyller-40-år-utställning, grillat, dansat i trädgården, tittat på Dumbo för många gånger, lekt, läst, gosat och framför allt - fått nybakade frallor till frukost.


När mostern sladdade in framför radhuset, med packning för minst ett halvår i bagaget, sken solen. Det ansåg hon behövde utnyttjas pronto då hon hört på bilradion att det kunde bli regn samma eftermiddag. Så vi packade ungar, picknickfilt och godsaker för att skjuta vagnen mot sonens absoluta favoritpicknickställe - "Stora Möllan" mitt i byn. Han har rätt. Det är alltid supermysigt att picknicka där och dessutom fick vi både sol och lä.


Sonen fick en picknickkorg av sin moster när han fyllde år. I den packade vi det nödvändigaste (den rosa plastservisen, en liten duk, salamimackor och två flaskor nyponsoppa) och stack inom stenugnsbageriet för köpa med kardemummasnäckor. Sen kalasade vi i all hast eftersom en åkgräsklippare körde förbi och stal fokus. För vem vill sitta kvar och njuta i solen när man kan gå i blåsten över fotbollsplanen och titta på en traktor?


Alfons fyller visst jämnt i år. Det ville vi hjälpa till att fira. Sonen började med att knuffa 40-åringen innan han gick in. Det var en väldigt fin och för vårt sällskap alldeles lagom utställning. I ett rum på Kulturen i Lund har de byggt upp Alfons helikopter, sovrummet med den läskiga garderoben (utan verktygslåda dock som den uppmärksamme lade märke till) en koja, vardagsrummet, farmors hus och faster Fiffis garderob där man kunde klä ut sig. Vi provade på lite av varje.


I pysselhörnan som finns uppställd kunde man rita nåt fint. Sixten slog såklart till på en helikopter som snurrar runt runt runt. Hans syster som hellre äter kritor än ritar med dem struntade i pysselhörnan och kröp istället iväg till en dagisgrupp som fick en Alfonssaga uppläst för sig. Där slog hon sig ner i främre raden mellan två barn och satt med och lyssnade en stund.

TVÅ MILLOR

I faster Fiffis garderob kunde man prova allas kläder. Moster Camilla tog på sig Alfons partyhatt medan Tyra klädde ut sig till Alfons kompis Milla. Sixten råkade smäcka gummibandet på sin hatt mot hakan och blev så ledsen att han blev trött...


...så han gick och lade sig i Alfons säng. Lillasyster var raskt där och gav en godnattkram. När sonen vaknade igen upptäckte han hur skitigt täcket var: "Det är jäldigt smutsigt mamma!".


"Jag måste tvätta det i tvättmaskinen!!"


Som avslutning på 40-årsfirandet hann vi med en saga. Den om helikoptern såklart.


Efter utställningar i stan och grillat till middag åt vi päronpaj och glass till efterrätt. Sonen lämnade sin tallrik knappt rörd för att leka lite men kom tillbaka efter en stund och undrade var hans glass tagit vägen. "Har du tagit min glass pappa?" undrade han medan han betraktade sin far. -Nej det har jag inte" svarade pappan lugnt. Då spände sonen blicken i pajfrossarpappan: "HAR DU TAGIT MIN GLASS PAPPA?". Det uppmärksamma barnet hade noterat att pappan satt med två tallrikar. Synnerligen suspekt! Nu blev han faktiskt oskyldigt anklakad för glasstölden. Det var nämligen jag som hade ätit upp den.


Och i morse bakade vi mammas snabba frallor till frukost. Gott, billigt och, enligt receptet, snabbt. En timme från man plockar ut bunken ur skåpet tills man lassar in första tuggan med ost och marmelad på. Men det gäller nog bara om man inte bakar med en treårig stjälpreda som mest "smakar en liten liten smula" eller plöstligt börja ösa med handen i mjölet: "Vad gör grävmaskinen mamma?!". Jag tyckte nämligen jag hade att göra fram till lunch innan jag fått ordning på det vitpudrade köket.  


Men goda är de verkligen. Och till sambons lycka är nu frysen fylld.

1 kommentar:

  1. Alltid lika roligt att läsa om dig och din familj. Men vilken fin filt/pläd vart ha du köpt den?
    Kram Sandra från Blekinge (sjuksköterske programmet)

    SvaraRadera