torsdag 31 maj 2012

Trädgårdspyntande

Efter att sambon hjälpt våra goda Malmövänner att bygga en stor härlig altan har vi bestämt att vi minsann också behöver mer lounchyta vår pytteleråker till trädgård. Vi spånar på hur vi ska få till det så det blir rum för det vi önskar - att kunna duka för många utomhus, en sitta-och-läppja-på-sitt-rosé-efter-ungarna-äntligen-somnat-hörna, en lekdel till barnen (när de inte ska sova), plats för grill, ett planteringsbord, krukor/odlingar och gärna en greenliknande gräsmatta att njuta av under bara fötter. Så medan planeringstankar pågår stack jag iväg och köpte oss en grön plastmatta på Rusta för att påbörja förändringen i första bästa ände - befintligt trädäck.

PAR TERRE I GREKISK-ROMERSK STIL

Nån missförstod och trodde att det var en brottarmatta. När vi förklarat att vi inte tänkt den som en sådan rullade sonen istället in sin lillasyster i den som en smarrig rulltårta till trekaffet.


Men klockan var långt efter tre och kaffet redan kallt så barnen schasades av och ur nyförvärvet som vi sen knölade in under utemöblemanget. På Stoff och Stil hade jag köpt en bit (2 meter) tillklippt vaxduk som rullades ut över bordet... 


...och fick duktyngder i dalahästlik form från Hemtex dinglandes i hörnorna.


Och mitt på bordet - en äkta tantblomma. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker rosa pelargoner är underbara! Och somrigt.


För ytterligare trädgårdspiffande har jag varit fast besluten att hinna sy utevimplar innan dotterns 1-årskalas. Nu är de klara, med en och en halv vecka till godo.


Stoff och Stils superbilliga vaxduk finns i flera olika färger och mönster. Jag valde prickiga som jag vek dubbla och sydde raksöm runt. I överkanten lämnade jag en liten öppning där jag kunde sticka igenom en tvättlina som jag visserligen köpte till överpris men som är gjord i vädertålig plast.


Nu fattas bara resten. Till exempel en vräkig solstol där jag kan ligga och titta på de färgglada vimplarna medan jag eventuellt antar en djupare nyans av blekrosa. Härliga sommar!

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder och så fint ni får det i trädgården!! Mitt sug efter sommaren blir ju inte mindre direkt :)

    SvaraRadera