tisdag 29 maj 2012

Nya utestolar


I lördags fick jag shopping-egentid av sambon. "Ta den tid du vill!" sa han. Jag jublade och drog som en löning i den lilla familjebilen. Kors och tvärs skulle jag åka för att titta, prova, känna och shoppa tills jag skämdes. Jag började i favorittygaffären Stoff och Stil i Malmö. Där köpte jag sommartyger, vaxduk och markistyg för att piffa trädgården. Jag strosade energitömd runt i ett par affärer till bara för att, åt en korv och avbröt mina storslagna planer och åkte hem.


Som den ständigt slutkörda småbarnsförälder jag råkar vara och med hela hjärnan full av skaparidéer var jag bara tvungen att köra hem och slita fram den antika symaskinen från 40-talet för att do-it-myselfa för glatta livet!


När sambon och jag trängde ihop oss i en lägenhet för några år sen drog han med sig ett blektrist utemöblemang från Rusta. Och det har blivit kvar trots att vi dömt ut det som skräp för länge sen. Fördömandet beror uteslutande på det trista tyget och allt läskigt spindelnät som tycks vara omöjligt att skrapa bort.


Fast egentligen är det ganska fint och sådär snyggt solblekt i träet. För två år sen drog jag av tyget för att tvätta det och upptäckte då den sagolikt enkla konstruktionen. Några raksömmar och klart! 


Två stolar fick således varsitt helt nytt utseende. En på längden...


...och den andra på tvären.


Och vi blev jättenöjda! Nu kan vi sitta här med ett glas vuxendricka varenda sommarkväll när barnen somnat och njuta av tystnad, stillhet och snygghet under stjärten.

2 kommentarer: