lördag 30 juni 2012

Hemslöjd

I flera dagar har här varit systuga både nu och då. Med en liten dotter som snor som en fis i påse runt fötterna på en, och en son utan avstängningsknapp är det svårt att få något gjort dagtid. Så förutom att sy har jag spottat, svurit och sprättat en hel del. 


Tyg införskaffades på Stoff och Stil i Malmö. Detta med blå botten och djur på är ett stretschigt jerseytyg. Det orange är ett muddtyg.


Vitsen var såklart inte att det skulle se ut som en pyjamaströja. Jag tänker strunta i det och låta det vara en vanlig varje-dag-tröja till sonen.


Dotten fick en klänning i finräfflat manchestertyg i ett finfint mönster som gör mig grön av avund. Den ser väldigt enkel ut. Precis tvärtemot mönsterbeskrivningen kan jag säga. Jag förstod att jag skulle nåla upp och klippa ut mönsterdelarna. Därefter kände jag mig nödgad att slänga de obegripliga instruktionerna och freestyla för glatta livet. Den blev klar men inte mer.


Dottern är obeskrivligt glad för sitt nyuppsydda plagg...


...så glad att hon firade med en saltomortal utför soffan. Unge!

ÄRA VARE GUD I HÖJDEN - DESSA HAR JAG GJORT I (HEM-)SLÖJDEN

Båda barnen i sina exklusiva uppsydda plagg. Sambon säger att med tanke på vad jag har i timpenning och hur många timmar jag lagt på spottandet, svärandet och sprättandet är de värda ett par tusen styck. Då skulle han bara veta vad det kostar att köpa en tygremsa i affären ovanpå det!

2 kommentarer:

  1. Gud vilken söt klänning! Tröjan var också fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag planerar att få fason på mitt syende så det blir bra även i närbild ;o) Sömmarna i allafall. Jag behöver en overlock helt enkelt!

      Radera