lördag 16 juni 2012

Frågor, svar och en Award

Jag får lov att bloggskämmas för att jag inte fått den berömda tummen ur att svara på bloggkedjebrev i både fråge- och prisformat. Jag tänker inte komma med bortförklaringar eller skylla på något särskilt mer än jobb, barn, allmän tidsbrist och viss motvilja. Oavsett hur man ser det så är ju bloggvärlden lite grann klubben för inbördes beundran men leken är för allt i världen rolig så jag tänker absolut delta och passar samtidigt på att ändra lite på spelreglerna.

KRYPER IFRÅN REGELBOKEN

Lite nepotiskt kan tyckas (men tillbakavisas å det grövsta) har både frågeleken och bloggawarden kommit från min fantastiska svägerska Jenny med den inspirerande bloggen House Number 11 som jag läser varje dag. Jag tackar väldigt mycket för att du tycker det är skoj att läsa mitt dravvel och dessutom rekommenderar andra att ödsla tid från sina 168 veckotimmar på att gå in här.

Jag läser flera bloggar och vill gärna höja Pastill och Sveas till skyarna för sina ständigt inspirerande fina inlägg och härliga bilder. Superbloggar!
Nu till regeländringen Sitystyle: Jag tänker tyvärr inte lägga upp det engelskskrivna regelverket, välja en tredje (som för allt i världen skulle kunna vara min systers livräddande köksblogg Min Goda Sida där den skrumpna småbarnsmammahjärnan hämtar middags- och bakinspiration varje vecka. Men med risk för misstankar om utbredd svågerpolitik känner jag att jag moraliskt bör avstå. Eller?) eller tvinga ovan nämnda bloggerskor att fortsätta kedjereaktionen genom att delge dem denna fantastiska nyhet på deras bloggar.
Men läs dem herregud! För de är bra!

SVEAS, PASTILL OCH MIN GODA SIDA ÄR VÄRDA MINST ETT SÅ HÄR FINT PRIS DESIGNAD AV GRANNA GRANNALVA

Och i frågelådan ingick 10 frågor som man först ska svara på och sen skicka vidare 10 egna frågor till 10 spezialenutvalda bloggar. Här lägger jag in mitt bloggveto. Jag svarar ärligt på mina 10 frågor och ställer 10 nya. Fast till vem som helst om någon skulle vilja leka vidare. För det kan vara himmelens kul att leka särskilt om kraven på motprestation är lågt ställda så att säga.
Så här kommer Jennys frågor och mina svar:

1. Hur ser din favoritdag ut?
Sovmorgon, massiv stor- och finfrukost, härliga aktiviteter för hela familjen (picknick, besöka vänner eller badhuset t ex), fint väder med grillat och ett glas rosé på kvällen. Och framför allt, ledig dag dagen efter!

2. Vilken är din favorittidning/magasin?
Jag kommer varje månad på mig själv med att köpa Family Living och Hem ljuva hem (jag måste teckna prenumeration på de båda). Likaså 101 idéer som kommer ut 4 gånger om året. Ibland någon föräldratidning som Mama. Och alltid alltid säsongstidningarna från Amelia och Allers Julmagasin med all härlig julinspiration.

3. Hur gör du för att unna dig vardagslyx?
Lär barnen att klia mig på ryggen medan jag läser en av ovanstående tidningar och dricker nåt gott (kaffe, vin eller smaksatt vatten. Eller en pina colada för allan del). Annars bara njuta av tystnad - om det finns någon.

4. Vad gör du om 10 år?
Emellanåt pratar vi om att jobba med något projekt ihop jag och sambon. Det vore himmelens kul om det kunde bli så. Men let's face it. Antagligen sliter jag på om dagarna, jäktar hem för att laga mat om kvällarna, tjatar på barnen om läxorna och sambon att sluta snusa, glömmer hänga tvätten, klagar på tidsbrist och tycker allt var bättre förr.

5. Vilken väsktyp är du?
Svårt. Jag klarar av rätt många typer tycker jag. Men fick jag bara välja en skulle jag säga en stor stilren utan krusiduller. Gärna läder och åt det ljusbruna hållet. Eller svart. Men eftersom jag är så gräsligt oorganiserad skulle jag behöva vända upp-och-ned på den varje gång jag behövde något, nycklar, telefon, plånbok, busskort...
Annars behöver jag en kuvertväska. Eller gjorde för nån månad sen när jag var på bröllop.

6. Hund eller katt?
Hund! Är uppvuxen med "ordspråket" En bra katt är en dö' katt. Och det har satt sig lite grann kan jag säga.

7. I vilket land skulle du kunna bosätta dig?
Jag har bott ett år i Frankrike och längtar tillbaka allt som oftast. Kanske Spanien men det beror mest på att en av mina bästa väninnor bor där och inte precis på spanjackernas servicekänsla. Eller Australien för att där är så lugnt och härligt, om det inte vore för alla läbbiga djur som spindlar, kackerlackor och hästar. 
Jag stannar alltså antagligen där jag är!

8. Hur gör du för att göra världen till en bättre plats?
Ler när jag går till soprummet med sorterade kassar skräp. Som barnfamilj går det sådär med sorterandet ibland. Tyvärr.

9. Inom vad skulle du vilja fördjupa dina kunskaper?
Mycket! Massor inom mitt yrke, både specialämnen och vidareutbildningar.
Fast jag vill också kunna mer inom estetiska områden som sömnad och keramik t ex. För att inte tala om fotografering eller simtekniker eller trädgård eller konst- och kulturhistoria...

10. Om vi träffades på en tillställning, vad skulle vara din inledningsreplik?
Hej Jenny gud vad kul att du också är här. Vilken snygg klänning! Är det den du klickade hem från La Redoute?

Så till mina egna svårknäckta nötter:

1. Har du koskräck? (en klassiker i frågesammanhang som måste ställas känner jag).
2. Vilken är din favoritfåtölj? (Motivera gärna kort om du kan, långt om du hellre vill och länka med bild för klargörandets skull).
3. Drömresemål?
4. Trivas på jobbet och knappt få det att gå runt eller vantrivsel på jobbet och goda finanser?
5. Vem har du på ditt frikort? (Sambon har bl a Brittany Murphy som ju tyvärr (för honom) gått bort och Lena Olin som börjar bli grådassig men han stoltserar med att ha fräscha Josephine Bornebusch kvar. Själv har jag Martin Stenmarck och Johnny Depp av förklarliga anledningar).
6. Vilken är din favorithemmasyssla?
7. Robin Hood-frisyr eller tupé på din åldrande make (minns här ditt frikort!).

ROBIN-HOODARE

8. Favorit på grillen?
9. Favoritbutik alla kategorier?
10. Och sist men inte minst - spagat eller splitt?

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Men tack snälla du för fina ord! Åh herrejösses vilka knepiga frågor, haha! Vet inte om jag vågar mig på att svara på dem ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja att komma på frågor var knivigare än jag trott. Jag hade nog inte heller svarat på dem...möjligen den om koskräck ;o)

    SvaraRadera
  3. Men oj, tack snälla söta du!! :) Att bli nämnd i samma mening som fina fröken Pastill och snack om skyarna, TACK! Kluriga frågor minsann som jag nog ska försöka ta mig an en dag...
    Ha en finfin kväll! :)
    // Sandra

    SvaraRadera